Inteligencia y asertividad en alumnos de secundaria de la Institución Educativa Clemente Althaus
Abstract
AbstractIt explains the relationship between intelligence and assertiveness in high school students. Participated in this investigation 151 students of both sexes, aged 12 to 17 years old. We used a no experimental design, of a correlational, descriptive and comparative. The instruments used were the Primary Mental Abilities Test (PMA) of L. L. Thurstone and Test Self-reported assertive behavior (ADCA) of Garcia and Magaz, in these instruments were found their psychometric properties like: validity, reliability and scales; the results were satisfactory in all properties. The results show that there is significant correlation between intelligence and assertiveness (r = 0,460, p < 0,01) in males (r = 0.504, p < 0.01) and women (r = 0.408, p < 0.01). Most students presented a high level of assertiveness (51,7%) and intelligence (39.7%). It founds that students have an average achieve in these factors: verbal (31.8%), space (27.2%) and fluidity (28.5%), and in the reasoning factor reaches the high level (29.8%), whereas in the numerical factor reaches a very low level (45.7%); also found differences between these factors in relation to gender and year of study. On the other hand, there are not significant differences in assertiveness in relation to gender (t = -0.095, df = 149, p <0.01), but there is about year of study (F = 3.295, df = 4,146, p <0.01). There is not significant differences in intelligence related to gender (t = -1.56, df = 149, p <0.01), but there is related to year of study (F = 18.213, df = 4 146, p <0.01). Se explica la relación entre la Inteligencia y Asertividad en los alumnos de secundaria. Participaron en total 151 alumnos de ambos sexos, con edades de 12 a 17 años. Se empleó un diseño no experimental, de tipo correlacional, descriptivo y comparativo. Los instrumentos utilizados fueron el Test de Aptitudes Mentales Primarias (P.M.A.) de L. L. Thurstone y el Test de Autoinforme de la Conducta Asertiva (ADCA) de García y Magaz, para ambos instrumentos se hallaron las propiedades psicométricas: validez, confiabilidad y baremos; resultando todas las propiedades satisfactorias. Los resultados muestran que existe correlación significativa entre inteligencia y asertividad (r = 0,460, p < 0,01), tanto en varones(r = 0.504, p < 0.01) como mujeres (r = 0.408, p < 0.01). La mayoría de alumnos presenta un nivel de asertividad (51,7%) y un nivel de inteligencia (39,7%) alto. Se encontró que los alumnos alcanzan en el factor verbal (31,8%), espacial (27,2%) y de fluidez (28,5%) un nivel promedio, así como en el factor razonamiento alcanzan el nivel alto (29,8%), mientras que en el factor numérico alcanzan un nivel muy bajo (45,7%); además, se encuentran diferencias entre estos factores en relación al género y año de estudio. Por otro lado, no se han encontrado diferencias significativas en asertividad en relación al género (t=-0,095, gl =149, p <0.01), sin embargo por año de estudio sí (F=3,295, gl= 4 146, p < 0.01). Con la variable inteligencia no se hallaron diferencias significativas en relación al género (t=-1,56, gl =149, p <0.01), pero si se encontraron en relación al año de estudio (F=18,213, gl= 4 146, p< 0.01)
Collections
- Psicología (Tesis) [414]