Show simple item record

dc.contributor.authorHuaina Cenizario, Daniel
dc.date.accessioned2017-01-12T10:13:07Z
dc.date.available2017-01-12T10:13:07Z
dc.date.issued2012
dc.identifierT/455
dc.identifier.otherPSI_082490011131
dc.identifier.urihttp://repositorio.unfv.edu.pe/handle/UNFV/1058
dc.description.abstractThis study aimed to analyze the levels of family cohesion and adaptability adolescents two educational institutions, through the Model Circunplejo Olson. The research is descriptive-comparative, using an ex post facto design. The sample consisted of 400 subjects of both sexes, aged between 11 and 19 years. The instrument used was the Brief Scale for the Assessment of Family Cohesion and Adaptability (FACES-20Esp), consistent reference to the theoretical model. The results indicate that the test is reliable and valid for measuring the construct of study in high school adolescents. It also established a table of scales, which facilitated the use of categorical levels of the study variables. For analysis of family functioning through family cohesion and adaptability, we observed that the level of cohesion is the most common detached, while the moderately high level adaptability the largest number of subjects whose category is Flexible adaptability. Furthermore, the predominant types of family systems are rigidly families dispersed, loosely connected and structurally separated, while the majority of adolescents (42.1%) distinguish one type of balanced family functioning, however, 33.3% perceived end an operation mode, which is characterized by dysfunctional interactions. In relation to the comparative analysis, we found no statistically significant differences in terms of the variables of sex or age in any of the dimensionsen_US
dc.description.abstractEl presente estudio tuvo por objetivo analizar los niveles de cohesión y adaptabilidad familiar en adolescentes de dos instituciones educativas, a través del Modelo Circunplejo de Olson. El tipo de investigación es el tipo descriptivo-comparativo, utilizándose un diseño ex post facto. La muestra quedó conformada por 400 sujetos de ambos sexos, cuyas edades oscilaban entre los 11 y 19 años. El instrumento empleado fue la Escala Breve de Evaluación de la Cohesión y Adaptabilidad Familiar (FACES-20Esp), en coherencia al modelo teórico de referencia. Los resultados indican que la prueba es confiable y válida para medir el constructo de estudio, en adolescentes del nivel secundario. Asimismo, se estableció una tabla de baremos, la cual facilitó el empleo de los niveles categóricos de las variables de estudio. En cuanto al análisis de la funcionalidad familiar, a través de la cohesión y adaptabilidad familiar, se observó que el nivel de cohesión más frecuente es el desligado, mientras que en adaptabilidad el nivel moderado alto concentra la mayor cantidad de sujetos, cuya categoría corresponde a la adaptabilidad flexible. Por otro lado, los tipos de sistemas familiares predominantes son las familias rígidamente dispersas, flexiblemente conectadas y las estructuralmente separadas; en tanto que la mayoría de adolescentes (42.1%) distinguen un tipo de funcionamiento familiar equilibrado; sin embargo, un 33.3% percibe un modo de funcionamiento extremo, el cual esta caracterizado por interacciones disfuncionales. En relación al análisis comparativo, no se encontraron diferencias estadísticamente significativas en función de las variables sexo o edad, en ninguna de las dimensiones.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional Federico Villarreales_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/es_PE
dc.sourceUniversidad Nacional Federico Villarreales_PE
dc.sourceRepositorio Institucional - UNFVes_PE
dc.subjectCohesiónes_PE
dc.subjectAdaptabilidades_PE
dc.subjectFamiliares_PE
dc.subjectAdolescenteses_PE
dc.subjectInstitucioneses_PE
dc.subjectEducativases_PE
dc.titleCohesión y adaptabilidad familiar en adolescentes de dos instituciones educativases_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.nameLicenciado en Psicologíaes_PE
thesis.degree.disciplinePsicologíaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional Federico Villarreal. Facultad de Psicologíaes_PE
thesis.degree.programFacultad de Psicología - Modalidad Presenciales_PE
dc.subject.ocdePsicologíaes_PE
renati.typehttp://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline313016es_PE
renati.levelhttp://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/restrictedAccess