Show simple item record

dc.contributor.authorRosario Matos, Geraldine Mónica
dc.date.accessioned2017-01-12T10:13:22Z
dc.date.available2017-01-12T10:13:22Z
dc.date.issued2014
dc.identifierT/540
dc.identifier.otherPSI_082490012454
dc.identifier.urihttp://repositorio.unfv.edu.pe/handle/UNFV/1148
dc.description.abstractThe main objective of this study was to determine the relationship between resilience and social skills in elementary students from Metropolitan Lima. The sample consisted of 275 students of both sexes, between 8 and 11 years old, who were enrolled in 3rd to 6th grade in a private school in the southern part of Lima. This research used a no experimental - cross sectional and a correlational design. The instruments used were the Inventory of Personal Resilience Factors for Children proposed by Salgado (2005) and Social Skills Checklist proposed by Goldstein - adapted by Thomas and Lescano (2003). The results revealed that there is a positive, moderate and highly significant correlation between resilience and social skills (r = .438, p= .000). According to sex, no significant differences in personal resilience factors were found. However, a significant difference (p < .05) was found in skills dealing with feelings in favor of the female gender. According to age, significant differences (p> .05) only in the Humor factor and significant differences (p > .05) in dealing with anxiety skills, dealing with stress skills and social skills were found in favor of group of 10 years. According to the level of instruction, significant differences (p> .05) were found only in the factor Humor and significant differences (p > .05) in dealing with anxiety skills, dealing with stress skills and social skills were found for 5th gradeen_US
dc.description.abstractEl presente estudio tuvo como objetivo determinar la relación que existe entre la resiliencia y las habilidades sociales en estudiantes de primaria de Lima Metropolitana. El diseño de investigación fue no experimental transversal y de tipo correlacional. La muestra estuvo conformada por 275 estudiantes, de ambos sexos, con edades comprendidas entre los 8 y 11 años de edad, que cursaban de 3° a 6° grado de primaria en una institución educativa privada del cono sur de Lima. Los instrumentos fueron el Inventario de Factores Personales de Resiliencia para niños propuesto por Salgado (2005) y la Lista de Chequeo de Habilidades Sociales de A. Goldstein - versión adaptada por Tomás y Lescano (2003). Los resultados revelaron que existe una correlación positiva, moderada y altamente significativa entre la resiliencia y las habilidades sociales (r=.438, p=.000). De acuerdo con el sexo, no se encontraron diferencias significativas en los factores personales de resiliencia. Sin embargo, si se halló una diferencia significativa (p< .05) en habilidades frente a los sentimientos a favor del género femenino. De acuerdo con la edad, se encontraron diferencias significativas (p > .05) sólo en el factor Humor, así como diferencias significativas (p > .05) en habilidades frente a la ansiedad, habilidades frente al estrés y en habilidades sociales a favor del grupo de 10 años. De acuerdo con el grado de instrucción, se encontraron diferencias significativas (p > .05) sólo en el factor Humor y se hallaron diferencias significativas (p>.05) en habilidades frente a la ansiedad, habilidades frente al estrés y habilidades sociales a favor del 5° gradoes_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional Federico Villarreales_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/es_PE
dc.sourceUniversidad Nacional Federico Villarreales_PE
dc.sourceRepositorio Institucional - UNFVes_PE
dc.subjectResilienciaes_PE
dc.subjectHabilidadeses_PE
dc.subjectSocialeses_PE
dc.subjectEstudianteses_PE
dc.subjectPrimariaes_PE
dc.subjectLimaes_PE
dc.subjectMetropolitanaes_PE
dc.titleResiliencia y habilidades sociales en estudiantes de primaria de Lima Metropolitanaes_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.nameLicenciado en Psicologíaes_PE
thesis.degree.disciplinePsicologíaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional Federico Villarreal. Facultad de Psicologíaes_PE
thesis.degree.programFacultad de Psicología - Modalidad Presenciales_PE
dc.subject.ocdePsicologíaes_PE
renati.typehttp://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline313016es_PE
renati.levelhttp://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/restrictedAccess